Het mobiele usability lab

Hogere conversie door echt blije gebruikers

The Paradox of Choice

Ik wil kunnen kiezen:
Wil ik rijst eten vanavond of pasta?
Wil ik linksaf of rechtsaf?

Teveel keuzes voor koffieHet wordt lastig wanneer ik teveel keuzes heb. Laatst was ik in een koffiebar en ik dacht: “Laat ik mezelf eens verwennen met een lekkere kop koffie.” Achter de balie hing een uitgebreid bord met alle keuzes.

Oh, phoe….even denken…
Wat houden die koffie's allemaal in? Wil ik met of zonder melk en zo ja, hoeveel? Oh, kan dat ook met sojamelk? Wil ik er ook nog slagroom bovenop? Een smaakje? Nog een topping van kaneel of cacao? Ik kan niet meer kiezen… “Doe maar een gewoon kopje koffie.” De dame zet een kopje koffie voor me en verwijst me naar de  schaal met... Ik mag alsnog kiezen uit: kristalsuiker, blokjes rietsuiker, bruine kandij of zoetjes!

Wat gebeurt hier

Ik moet duiken in de informatie die het kiezen voor alle opties betekenen en ze vervolgens met elkaar vergelijken. Dat is vermoeiend. Daar komt nog bij dat als ik kies voor het ene, ik niet heb gekozen voor het andere. Was dat ene dan wel de goeie keuze? Ofwel: keuzestress!

Zo werkt het zeker op websites: bij teveel keuzes haak ik af. En dat gebeurt veel. Allemaal features op een webpagina die schreeuwen om aandacht. Lees verder, klik hier, vul in…

Klanten zeggen vaak dat ze keuzes willen. Veel ondernemers willen daar dan aan tegemoet komen en bieden een legio aan keuzes. Klant tevreden. Of de keuzes worden geboden om zich te onderscheiden van concurrenten. Maar mensen zijn meer geholpen met eenvoud. Wat niet wil zeggen dat je nooit keuzes moet geven. Of mensen bereid zijn om keuzes te maken (ook uit veel opties) heeft te maken met het niveau van toewijding en kennis van de klant, zijn doelen en mentale capaciteiten.
Dus weet hoe jouw klanten denken en waar hun behoeften liggen. Dan weet je ook welke en hoeveel compliciteit je kunt aanbieden.

Wil je weten hoe jouw klanten omgaan met de informatie die je aanbiedt op jouw website? Vraag het ze!

Comments

No Comment yet

Voortraject

  • Een door de doelgroep gedragen menustructuur;
  • Labels die logisch zijn voor de doelgroep, waaronder de verwachte informatie past;
  • Een indeling gericht op toptaken van de bezoekers;
  • Een (gerangschikte) inventarisatie van gewenste functionaliteiten;
  • Een snelle wijze van het opzetten van een functioneel ontwerp voor de te bouwen website/applicatie.

 

Meer over Voortraject

 

Usabilitytest

  • Hogere conversie doordat bezoekers niet afhaken.
  • Weten waarom iets wel/niet werkt, i.p.v. wat wel/niet werkt.
  • Hogere klantloyaliteit (meer terugkerende bezoekers) door een hoge tevredenheid.
  • Van tevreden bezoekers ambassadeurs maken.
  • Verlaag kosten.
  • Doe het beter dan de concurrent en vang zijn vliegen af.

 

Meer over Usabilitytest

 

Desirabilitytest

  • Je hebt maar 50 milliseconden om een eerste indruk te maken en die bepaalt hoe/of de gebruiker verder gaat.
  • Voorkom twijfel over ontwerprichting (intern of tussen ontwerper / opdrachtgever).
  • Uitsluitsel of het ontwerp de juiste gevoelens oproept die het merk wil uitstralen bij de doelgroep.

     

 

Meer over Desirabilitytest