Het mobiele usability lab

Hogere conversie door echt blije gebruikers

Lees meer…en waar ga ik heen dan?

Het lijkt handig te zijn. Om een paragraafje te schrijven met de tekstlink: Lees meer… erachter. Alle websites, opgebouwd uit artikelen gebruiken dit. En dat zijn er steeds meer. 

Het lijkt heel gebruiksvriendelijk te zijn voor mobiele apparaten om de inhoud van de website op die manier snel scanbaar te maken. En dat is ook heel goed. Maar het nietszeggende "Lees meer…" heeft zeker nadelen.

Lees meer linken

​Nadelen "Lees meer" tekst

De term "Lees meer…" geeft geen enkele indicatie waar de lezer naartoe wordt gestuurd. Nu kan dat duidelijk worden gemaakt door de voorafgaande paragraaf. Dan is het geen gebruiksvriendelijkheid issue. Maar een omschrijvende tekst-anker is altijd beter. Ook in een duidelijke paragraaf, is het nog steeds niet duidelijk waarheen de lezer wordt gestuurd. Gaat deze naar:

  • Een volledige pagina met meer informatie over het onderwerp?
  • Of gaat de link naar een pagina met een heleboel linken waar de lezer uit moet kiezen om meer te weten?
  • Of gaat de link naar een totaal andere website?

Maar zeker als deze link wordt gebruikt zonder verdere informatie waar deze heengaat, levert dit onzekerheid op bij de lezer. Is het de moeite waard om te wachten tot de pagina geladen is..? Onzekerheid geeft stress en mensen zijn daardoor geneigd af te haken of het te parkeren voor later. 

Het kan nog mooier: als er op één pagina meerdere "Lees meer..." linken staan, kan de lezer zich afvragen of ze allemaal naar dezelfde pagina verwijzen. Als ze dat dan ook nog doen, geeft het ook nog eens teleurstelling en verwarring.

Voordelen van een omschrijvende link

  • meer verleidelijk en overredend
  • geeft de lezer zekerheid waar hij heen gaat
  • je kan zoektermen verwerken in de link wat je SEO ten goede komt (linken wegen zwaarder dan platte tekst)
  • betekenisvolle linken kunnen zelfstandig op een pagina bestaan en helpen daarmee scannende lezers.

 
3 alternatieven voor "Lees meer..." 

Hoe je wel een omschrijvende linkanker schrijft, kost een klein beetje creativiteit, maar is goed te doen.

1.    Gebruik zoektermen

Gebruik zoektermen in de link die duidelijk maken waar de lezer naartoe wordt gestuurd. Probeer de zoekterm dan vooraan in de omschrijving te zetten. Als we de zoekterm SEO pakken: draai een zin als “Leer hoe je als prof SEO gebruikt” om naar “SEO leren inzetten als een prof”. Scannende lezers zijn ermee geholpen en ook Google beloont dit (daarom).

2.    Behoud het "Lees meer"

Je kunt de "Lees meer" link gebruiken, maar dan zonder de … Voeg dan toe waarover er meer te lezen valt (bijv. Lees meer over onze diensten). Het nadeel hiervan is dat de linkanker een stukje langer kan worden, waardoor de link minder scanbaar is. Het voordeel is dat je wel weer een zoekterm kunt gebruiken en dat het gebied waarop geklikt kan worden groter is. En dat levert, zeker op mobiele apparaten, weer winst op omdat lezers makkelijker kunnen klikken op een groter gebied. 

3.    Hele paragraaf linken

Je kunt ook de hele voorafgaande paragraaf, die vertelt waarover het gaat, als link gebruiken. Dan moet wel duidelijk zijn, dat de paragraaf een link is en de inhoud van de paragraaf moet duidelijk maken dat er meer te lezen valt. Dan kun je "Lees meer" volledig laten vervallen. Een voorbeeld hiervan is nu.nl.

 

Comments

No Comment yet

Voortraject

  • Een door de doelgroep gedragen menustructuur;
  • Labels die logisch zijn voor de doelgroep, waaronder de verwachte informatie past;
  • Een indeling gericht op toptaken van de bezoekers;
  • Een (gerangschikte) inventarisatie van gewenste functionaliteiten;
  • Een snelle wijze van het opzetten van een functioneel ontwerp voor de te bouwen website/applicatie.

 

Meer over Voortraject

 

Usabilitytest

  • Hogere conversie doordat bezoekers niet afhaken.
  • Weten waarom iets wel/niet werkt, i.p.v. wat wel/niet werkt.
  • Hogere klantloyaliteit (meer terugkerende bezoekers) door een hoge tevredenheid.
  • Van tevreden bezoekers ambassadeurs maken.
  • Verlaag kosten.
  • Doe het beter dan de concurrent en vang zijn vliegen af.

 

Meer over Usabilitytest

 

Desirabilitytest

  • Je hebt maar 50 milliseconden om een eerste indruk te maken en die bepaalt hoe/of de gebruiker verder gaat.
  • Voorkom twijfel over ontwerprichting (intern of tussen ontwerper / opdrachtgever).
  • Uitsluitsel of het ontwerp de juiste gevoelens oproept die het merk wil uitstralen bij de doelgroep.

     

 

Meer over Desirabilitytest