Het mobiele usability lab

Hogere conversie door echt blije gebruikers

Een website is als een auto (deel 2)

In deel 1 "Een auto is als een auto' legde ik uit waarom ik auto's als metafoor ben gaan gebruiken. Een andere reden waarom ik dit graag gebruik is om uit te leggen hoe websites werken en wat erbij komt kijken; welke keuzes je hebt.

een website is als een auto 2

Een website draait net als een auto op een motor. Bij een website is dat het CMS (Content Management Systeem). De carrosserie kun je zien als de template of theme; de look & feel van de website. De carrosserie heeft 'haakjes' naar de auto, net als een template. Ze moeten verbonden zijn met elkaar. De ruitenwissers of achterlichten van een auto werken ook niet zonder de motor. Net als een contactformulier dat door de 'motor' verzonden wordt. De mensen in de auto kun je dan vergelijken met de inhoud van de website (hier gaat de vergelijking een beetje mank; de inhoud, dwz, de teksten en afbeeldingen hebben veel invloed op het uiterlijk van de website). De inhoud van de website kun je namelijk snel en vaak zonder tussenkomst van professionals, aanpassen, verwijderen, toevoegen.

Sommige auto's hebben een motor die niet optimaal werkt, andere een carrosserie waar wat zaken aan loshangen. Anderen zijn al geholpen door de mensen in de auto een andere zitplaats te geven, een ander truitje aan te trekken of te vervangen. Een nieuwe auto is natuurlijk het duurst. Een nieuwe carrosserie ontwerpen, bouwen en plaatsen is een tussenvorm. De mensen verwisselen is het goedkoopst.

Maar, net als een auto, beweegt een website zich niet in een vacuüm. Je hebt te maken met andere weggebruikers en met de politie. Als we in de andere weggebruikers de bezoekers van jouw website zien en in Google de politie. (:-) ). Als jouw achterlicht niet werkt, krijg je een boete van de politie (vgl. Google plaatst je lager in de zoekresultaten). Waarom is dat? Het is gevaarlijk als andere weggebruikers niet kunnen zien waar je heengaat met een kapot achterlicht. Google heeft met dezelfde gedachte haar zoeklogaritme ingericht. Alles wat het bezoekers makkelijk maakt gebruik te maken van jouw website, wordt beloond, alles wat daar afbreuk aan doet, wordt bestraft. Wil je weten of er bij jou ergens een knalpijp loshangt? Neem contact op.

Comments

No Comment yet

Voortraject

  • Een door de doelgroep gedragen menustructuur;
  • Labels die logisch zijn voor de doelgroep, waaronder de verwachte informatie past;
  • Een indeling gericht op toptaken van de bezoekers;
  • Een (gerangschikte) inventarisatie van gewenste functionaliteiten;
  • Een snelle wijze van het opzetten van een functioneel ontwerp voor de te bouwen website/applicatie.

 

Meer over Voortraject

 

Usabilitytest

  • Hogere conversie doordat bezoekers niet afhaken.
  • Weten waarom iets wel/niet werkt, i.p.v. wat wel/niet werkt.
  • Hogere klantloyaliteit (meer terugkerende bezoekers) door een hoge tevredenheid.
  • Van tevreden bezoekers ambassadeurs maken.
  • Verlaag kosten.
  • Doe het beter dan de concurrent en vang zijn vliegen af.

 

Meer over Usabilitytest

 

Desirabilitytest

  • Je hebt maar 50 milliseconden om een eerste indruk te maken en die bepaalt hoe/of de gebruiker verder gaat.
  • Voorkom twijfel over ontwerprichting (intern of tussen ontwerper / opdrachtgever).
  • Uitsluitsel of het ontwerp de juiste gevoelens oproept die het merk wil uitstralen bij de doelgroep.

     

 

Meer over Desirabilitytest