Het mobiele usability lab

Hogere conversie door echt blije gebruikers

Een website is als een auto (deel 1)

Waarom zeg ik dat? Om 2 redenen. Ik ben begonnen deze metafoor te gebruiken doordat er heel wat ondernemers naar mij toe komen en dan zeggen: 'Doe mij een website.” Gevolgd natuurlijk door: “En wat kost me dat?” Mijn reactie is dan altijd een tegenvraag. “Ga je ook naar een garage en zeg je dan tegen de verkoper: Doe mij een auto en wat kost me die?”

een website is als een auto

Op het moment dat je in de showroom staat om een auto uit te kiezen, heb je al bedacht of het een personenauto moet zijn, een vrachtwagen of een bus. Sterker nog: als je gaat voor een personenauto, heb je ook al bedacht of het een hatchback, een racemonster of een cabrio moet worden. Daarnaast ga je er vanuit dat de auto remmen, achterlichten en ruitenwissers heeft. En als laatste: je hebt een budget in gedachte.

Terug naar websites. De verscheidenheid in websites is net zo groot als bij auto's. In het doel dat je ermee hebt, in functionaliteit en dus ook de kosten die daarbij komen kijken.  Ondernemers roepen vaak heel hard dat ze geen verstand hebben van websites en dat ook niet willen hebben. Daar huren ze jou toch voor in?

Dan moet je ze als website leverancier bij de hand nemen om ze door de keuzes te leiden, wat bij de ondernemer vaak nog irritatie oplevert ook. Maar zonder die informatie, krijg je geen gelijke verwachtingen over wat er uiteindelijk opgeleverd wordt. Waar de auto business om bekend staat is dat er veel louche verkopers zijn, die je maar iets aansmeren. Ook hier zie ik overeenkomsten… Er zijn veel bouwers die graag willen verkopen en daardoor je 'iets moois' aansmeren. Zonder te kijken naar zaken als het doel dat die website zou moeten dienen en waar de doelgroep op zit te wachten.

Dus, ondernemer: bedenk voordat je in gesprek gaat met een leverancier welk doel je wilt bereiken met die website. En hoe die website dat kan bereiken. Verdiep je enigszins in hoe websites werken, zodat je ook van aanbieders het kaf van het koren kunt scheiden.

Comments

No Comment yet

Voortraject

  • Een door de doelgroep gedragen menustructuur;
  • Labels die logisch zijn voor de doelgroep, waaronder de verwachte informatie past;
  • Een indeling gericht op toptaken van de bezoekers;
  • Een (gerangschikte) inventarisatie van gewenste functionaliteiten;
  • Een snelle wijze van het opzetten van een functioneel ontwerp voor de te bouwen website/applicatie.

 

Meer over Voortraject

 

Usabilitytest

  • Hogere conversie doordat bezoekers niet afhaken.
  • Weten waarom iets wel/niet werkt, i.p.v. wat wel/niet werkt.
  • Hogere klantloyaliteit (meer terugkerende bezoekers) door een hoge tevredenheid.
  • Van tevreden bezoekers ambassadeurs maken.
  • Verlaag kosten.
  • Doe het beter dan de concurrent en vang zijn vliegen af.

 

Meer over Usabilitytest

 

Desirabilitytest

  • Je hebt maar 50 milliseconden om een eerste indruk te maken en die bepaalt hoe/of de gebruiker verder gaat.
  • Voorkom twijfel over ontwerprichting (intern of tussen ontwerper / opdrachtgever).
  • Uitsluitsel of het ontwerp de juiste gevoelens oproept die het merk wil uitstralen bij de doelgroep.

     

 

Meer over Desirabilitytest